BELIi,SEWA,JUAL HARTANAH ANDA

Penyelesaian Hartanah Anda

PERINGATAN!!!

PERINGATAN!!!
Peringatan!!! Kepada anda apabila melantik Agen Hartanah utk menguruskan pembelian atau penjualan rumah anda !! ▶ Pastikan Agen ada Lesen yang sah seperti dlm gambar ( No IC, Gambar & No Lesen seperti Tertera). ▶ Seharusnya Agen Wajib memakai dan menunjukkan lesen kepada anda, semasa berjumpa untuk urusan Jual Beli. Jangan tertipu dengan agen-agen yg tidak berlesen (Broker) yang bukan hanya kurang berpengetahuan, malah selalunya akan meningkatkan harga rumah secara sengaja untuk keuntungan peribadi !!!


Memahami Konsep Aset & Liabiliti

Apabila anda terlibat dengan urusan hartanah terutamanya yang melibatkan urusan jual beli, sudah tentu kebanyakan dari kita akan melalui proses pinjaman kewangan. Urusan untuk melengkapkan proses pinjaman kewangan ini pula akan melibatkan profil anda sebagai peminjam termasuklah perihal aset dan liabiliti.

Aset dan liabiliti akan menentukan status kewangan anda justeru konsep aset dan liabiliti ini mestilah difahami dengan sebaik mungkin tidak kiralah anda seorang pembeli, penjual ataupun perunding hartanah.

Jadi apakah aset dan liabiliti ini?

Ringkasnya aset sesuatu yang anda sendiri miliki manakala liabiliti adalah sesuatu yang menjadi tanggungan anda dan kepadanya anda berhutang.

Memahami Aset

Aset dikategorikan kepada aset pelaburan dan aset bukan pelaburan. Aset pelaburan adalah aset yang menjana aliran wang, dan memberi pulangan kepada anda dalam bentuk dividen, keuntungan modal, sewa atau pendapatan. Contoh aset pelaburan ialah simpanan, deposit tetap, saham, pelaburan unit amanah, KWSP, pelaburan hartanah serta perniagaan anda yang anda miliki.

Aset bukan pelaburan pula adalah aset yang tidak menjana sebarang aliran wang. Contoh aset bukan pelaburan adalah seperti rumah yang anda tiadak gunakan untuk pelaburan dan kenderaan anda. Walaupun memiliki aset-aset ini telah menjadi sebahagian daripada milik anda namun aset ini sebenarnya tidak cukup untuk menjana pendapatan dan aliran wang tunai untuk anda.

Memahami Liabiliti

Seperti yang disebutkan di atas, liabiliti merupakan sesuatu yang anda berhutang padanya seperti pembayaran kad kredit yang belum dijelaskan, pinjaman untuk pembayaran kenderaan dan perumahan. Liabiliti mengurangkan pendapatan anda untuk setiap bulan dan tahun. Semakin lama anda ‘memegang’ liabiliti ini, anda hanya akan mampu untuk memfokuskan hidup dan khidmat anda untuk ‘menanggung’ mereka.

Menilai Status Kewangan Anda

Untuk menilai status kewangan anda, kira jumlah aset anda apabila anda menolak semua jumlah yang perlu anda bayar untuk liabiliti yang anda tanggung. Hal ini adalah penting kerana di mata pihak bank mereka akan melihat status kewangan anda melalui aset dan liabiliti anda. Dan inilah punca utama mengapa anda perlu berusaha menyelesaikan liabiliti anda dengan sebijak mungkin dan seterusnya menambah aset yang anda miliki demi kesenangan di kemudian hari.

2 ulasan:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    BalasPadam
  2. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    BalasPadam