BELIi,SEWA,JUAL HARTANAH ANDA

Penyelesaian Hartanah Anda

PERINGATAN!!!

PERINGATAN!!!
Peringatan!!! Kepada anda apabila melantik Agen Hartanah utk menguruskan pembelian atau penjualan rumah anda !! ▶ Pastikan Agen ada Lesen yang sah seperti dlm gambar ( No IC, Gambar & No Lesen seperti Tertera). ▶ Seharusnya Agen Wajib memakai dan menunjukkan lesen kepada anda, semasa berjumpa untuk urusan Jual Beli. Jangan tertipu dengan agen-agen yg tidak berlesen (Broker) yang bukan hanya kurang berpengetahuan, malah selalunya akan meningkatkan harga rumah secara sengaja untuk keuntungan peribadi !!!

6 PERKARA ANDA PERLU TAHU SEBELUM MEMBELI RUMAH SUB-SALE (RUMAH SECOND HAND)

Dalam pembelian sesuatu rumah, selain daripada harga, rekabentuk, lokasi dan bentuk fizikalnya, ada perkara yang lebih penting untuk anda ketahui. Apakah perkara-perkara tersebut? Berikut saya sertakan 6 perkara yang penting untuk anda ketahui sebelum membeli rumah terpakai,


1. Pemilik berdaftar rumah

Penting untuk tahu sipakah pemilik berdaftar rumah tersebut? Orang yang menjual itu tidak semestinya pemilik berdaftar rumah tersebut. Kadangkala ada juga terdapat pemilik berdaftar sesebuah rumah tidak mengetahui pun yang rumah beliau telah dijual oleh orang lain tanpa kebenaran beliau. Oleh sebab itu, penting untuk anda pastikan siapakah sebenarnya pemilik berdaftar rumah tersebut sebelum bersetuju untuk membelinya.

2. Syarat-syarat nyata yang terdapat dalam geran

Syarat nyata ini merujuk kepada syarat yang telah ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Negeri terhadap sesuatu rumah yang didirikan di atas tanah tersebut.
Misalnya di dalam hak milik (geran) rumah tersebut dinyatakan, “Tanah ini hendaklah digunakan untuk satu unit rumah teres setingkat sahaja”. Ini beerti rumah tersebut hanya boleh didiami sebagai satu rumah teres setingkat sahaja.
Pemilik berdaftar tidak boleh sewenang-wenangnya mengubahsuai rumah tersebut daripada rumah teres setingkat menjadi rumah teres 2 tingkat, kerana ia bertentangan dengan syarat nyata rumah tersebut.
Jadi sebagai pembeli, penting untuk anda tahu jenis dan keadaan fizikal rumah tersebut mestilah mengikut apa yang telah ditetapkan dalam syarat nyata di dalam geran rumah tersebut.
Sekiranya anda lihat rumah tersebut 2 tingkat secara fizikalnya, tetapi di dalam geran hanya mensyaratkan ia mestilah setingkat sahaja, maka eloklah tidak perlu beli rumah tersebut, kerana dibimbangi ianya mempunyai kesan perundangan di kemudian hari.

3. Sekatan kepentingan

Biasanya sekatan kepentingan ini di tulis, “Tanah ini tidak boleh dipindahmilik, dipajak atau digadai melainkan setelah mendapat kebenaran bertulis daripada Pihak Berkuasa Negeri”.

Untuk sesuatu rumah yang terdapat sekatan kepentingan di atasnya, sebelum pindah milik boleh dibuat daripada nama pemilik berdaftar kepada nama pembeli, pemilik berdaftar hendaklah mendapatkan kebenaran bertulis (consent) terlebih dahulu daripada Pihak Berkuasa Negeri.

4. Kategori Rezab Melayu

Anda kena tahu sama ada rumah tersebut termasuk dalam kategori Rezab Melayu atau bukan Rezab Melayu. Sekiranya ia termasuk dalam kategori Rezab Melayu, maka ianya ditulis di dalam geran sebagai “Dalam Kawasan Rezab Melayu”.
Sekiranya ditulis begitu, hanya orang Melayu sahaja yang boleh membeli rumah tersebut. Sekiranya tidak dinyatakan di dalam geran yang rumah tersebut termasuk dalam kawsan Rezab Melayu, maka ia dianggap sebagai Hakmilik Pegangan Bebas (Freehold) dan oleh itu semua bangsa boleh membeli rumah tersebut.

5. Pinjaman dengan bank

Anda juga kena tahu sama ada pemilik berdaftar rumah tersebut masih mempunyai pinjaman dengan bank atau tidak? Atau dalam erti kata lain sama ada rumah tersebut masih digadai kepada bank atau tidak?

Jika rumah tersebut masih digadaikan kepada bank, untuk membolehkan pindah milik dibuat daripada pemilik berdaftar kepada pembeli, maka gadaian tersebut perlu dilepaskan terlebih dahulu, iaitu dengan cara menebus hutang pinjaman tersebut terlebih dahulu.

6. Terdapat kaveat di atas hak miliknya

Penting untuk anda tahu sama ada rumah tersebut terdapat kaveat di atas hak miliknya atau tidak. Kaveat adalah satu jenis sekatan yang menghalang sesuatu urusniaga dilakukan terhadap hak milik rumah tersebut.
Jika terdapat kaveat di atas hak milik (geran) rumah tersebut, maka proses pindah milik rumah tersebut daripada nama pemilik berdaftar kepada nama pembeli tidak akan dapat dibuat, melainkan kaveat tersebut ditarik balik oleh orang yang memasukkan kaveat atau dibatalkan oleh Pejabat Tanah.
Oleh yang demikian, penting untuk anda pastikan rumah yang anda ingin beli tersebut bebas dariapada sebarang kaveat. Jika terdapat kaveat anda kena pastikan siapakah yang memasukkan kaveat tersebut, dan pemilik berdaftar hendaklah meminta orang yang memasukkan kaveat tersebut menarik balik kaveat terlebih dahulu sebelum boleh rumah tersebut dijual dan dipindah milik kepada pembeli.

Kebiasaanya penjual tidak akan bagi tahu sepenuhnya maklumat-maklumat tersebut. Kalau pun diberitahu belum tentu maklumat-maklumat tersebut adalah benar dan tepat. Ada juga kadang kala berlaku penjual atau pemilik berdaftar sendiri pun tidak pernah mengetahui atau ambil tahu tentang maklumat-maklumat berkaitan rumah tersebut.
Apa yang mereka tahu adalah, rumah mereka mempunyai 3 bilik tidur dan 2 bilik air. Selebihnya mereka akan jawab “Entahlah, saya pun tak pasti.” Jadi, jika begitulah keadaannya, bagaimanakah anda ingin mengetahui atau mendapatkan maklumat-maklumat tersebut dengan betul dan tepat?
Cara untuk mendapatkan maklumat-maklumat yang betul dan tepat adalah dengan menggunakan hak anda sebagai pembeli untuk minta salinan hak milik (geran) rumah tersebut, daripada penjual sebelum anda putuskan untuk membeli rumah tersebut.
Bagaimana kalau penjual tidak mahu bagi? Atau penjual berdolak-dalih untuk memberi salinan geran tersebut? Jika itu berlaku, sebaiknya lupakan sahaja niat anda untuk membeli rumah tersebut. Geran rumah itu kita boleh katakan sebagai surat beranak atau kad pengenalan bagi sesebuah rumah.
Sama seperti manusia. Setiap manusia yang lahir di Malaysia, akan mempunyai surat beranak dan kad pengenalan masing-masing. Dan surat beranak serta kad pengenalan tersebut akan digunakan untuk mengetahui segala makluamt berkenaan individu tersebut.

Sekiranya penjual berdolak-dalih untuk memberikan salinan geran rumah kepada anda, mungkin ada sesuatu yang dia cuba sembunyikan tentang status rumah tersebut.
Selepas anda terima salinan geran rumah tersebut daripada penjual, rajin-rajinkan diri pergi ke pejabat tanah dalam daerah di mana hartanah tersebut terletak untuk buat carian persendirian.
Semua maklumat yang anda perlu tahu seperti di atas, boleh ditemui dan diperolehi dalam carian persendirian tersebut. Dan yang pastinya, maklumat dalam carian persendirian tersebut tidak akan “membohongi” anda. Sedangkan maklumat yang disampaikan oleh penjual tadi belum tentu semuanya benar.

9 ulasan:

  1. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    BalasPadam
  2. PINJAMAN PINJAMAN DARI SYARIKAT PINJAMAN ROSSA STANLEY


    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan kerana penguncian virus korona, kemudian pergi sekarang ke syarikat pinjaman rossa stanley di mana terdapat pelepasan BANK DUNIA untuk semua orang, jadi hubungi kami sekarang di syarikat pinjaman rossa stanley sekarang untuk bantuan pinjaman dan kewangan anda melalui mana-mana saluran berikut

    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Tel Pengarah: +1 (252) 465-3367
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor


    Mrs.Rossa stanley
    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com

    BalasPadam
  3. PINJAMAN PINJAMAN DARI SYARIKAT PINJAMAN ROSSA STANLEY


    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan kerana penguncian virus korona, kemudian pergi sekarang ke syarikat pinjaman rossa stanley di mana terdapat pelepasan BANK DUNIA untuk semua orang, jadi hubungi kami sekarang di syarikat pinjaman rossa stanley sekarang untuk bantuan pinjaman dan kewangan anda melalui mana-mana saluran berikut

    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Tel Pengarah: +1 (252) 465-3367
    Twitter rasmi: Rossastanlyloan
    Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor


    Mrs.Rossa stanley
    E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com

    BalasPadam
  4. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com
    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman secepat mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  5. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    BalasPadam
  6. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    BalasPadam
  7. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
    Nama Saya: MURNI SANTI
    Email Saya: murnisanti55@gmail.com

    BalasPadam
  8. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    BalasPadam
  9. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang boleh keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan kehidupan, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(301)971-4445
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    BalasPadam