BELIi,SEWA,JUAL HARTANAH ANDA

Penyelesaian Hartanah Anda

PERINGATAN!!!

PERINGATAN!!!
Peringatan!!! Kepada anda apabila melantik Agen Hartanah utk menguruskan pembelian atau penjualan rumah anda !! ▶ Pastikan Agen ada Lesen yang sah seperti dlm gambar ( No IC, Gambar & No Lesen seperti Tertera). ▶ Seharusnya Agen Wajib memakai dan menunjukkan lesen kepada anda, semasa berjumpa untuk urusan Jual Beli. Jangan tertipu dengan agen-agen yg tidak berlesen (Broker) yang bukan hanya kurang berpengetahuan, malah selalunya akan meningkatkan harga rumah secara sengaja untuk keuntungan peribadi !!!

JENIS-JENIS GERAN HARTANAH YANG PERLU ANDA KETAHUI

1. Selalu saya dengar dialog berikut “Ehh.. kenapa saya punya geran tulis Hakmilik Sementara, awak punya Geran Negeri? Saya punya ni bukan geran ker? Kenapa sementara pulak? Macam mana cara saya boleh dapat “geran” macam awak dapat?”

2. Memang ada pelbagai jenis geran dan ramai pun yang tak tau jenis-jenis geran ni. Sebab geran-geran ni ada kaitan dengan hakmilik, pegangan dan pengukuran halus ke atas hartanah.

3. Secara asasnya, bila pemberimilikan hartanah diluluskan, ia akan diberikan samada kepada Hakmilik Pentadbir Tanah atau Hakmilik Pendaftar Negeri.

4. Hakmilik Pentadbir Tanah diberikan kerana hartanah berkenaan bertaraf Tanah Desa bawah 10 ekar. Rekod geran ini disimpan di Pejabat Tanah & Daerah (PTD). Hakmilik ini biasa disebut "geran mukim".

5. Hakmilik Pendaftar Negeri diberikan kerana hartanah berkenaan bertaraf Tanah Bandar atau Tanah Pekan atau Tanah Desa berkeluasan lebih 10 ekar. Rekod geran ini disimpan di Pejabat Tanah dan Galian (PTG).

6. Semua geran awal yang diberi kepada pemilik ini belum diukur halus. Sebab itu dinamakan Hakmilik Sementara. Jika Hakmilik Sementara ini di bawah hakmilik Pentadbir Tanah, ia disebut HSM. Jika Hakmilik Sementara ini di bawah hakmilik Pendaftar Negeri ia disebut HSD.

7. Jika diikutkan, geran-geran ini perlu diberikan hakmilik muktamad (final title) iaitu hakmilik yang telah diukur halus. Tetapi memandangkan proses untuk mengeluarkan geran yang telah diukur halus mengambil masa yang lama, maka sebab itulah dikeluarkan dahulu geran Hakmilik Sementara.

8. Dengan geran Hakmilik Sementara ini, pemilik hartanah boleh segera berurusniaga seperti menjual, memajak, menggadai dan sebagainya.

9. Tujuan ukur halus adalah untuk mendapatkan ukuran muktamad keluasan satu-satu hartanah berkenaan. Kebiasaannya, akan berlaku perubahan luas kepada hakmilik sementara apabila diukur halus untuk mendapatkan hakmilik muktamad (final title). Perbezaan ukuran ini akan menyebabkan pengurangan atau penambahan kepada cukai tanah pemilik tersebut.

10. Hakmilik muktamad (final title) ini pula diperlukan jika satu-satu pembangunan hendak dilaksanakan di atas tanah berkenaan. Ia bagi memastikan binaan bangunan yang didirikan berada betul-betul di dalam sempadan lot tersebut dan tidak memasuki lot bersebelahan.

11. Hakmilik-hakmilik yang telah diukur halus dan diberikan hakmilik muktamad (final title) akan diberikan nama geran yang berbeza seperti dalam rajah ditunjukkan.

12. Jika hakmilik Pentadbir Tanah pegangan freehold, ia dinamakan Geran Mukim. Sebaliknya, jika pegangan leasehold, ia dinamakan Pajakan Mukim).

13. Jika hakmilik Pendaftar Negeri pegangan freehold, ia dinamakan Geran Negeri. Sebaliknya, jika pegangan leasehold, ia dinamakan Pajakan Negeri.

14. Jadi, lepas ni jangan keliru jika “geran” awal yang diberikan kepada anda adalah Hakmilik Sementara. Ia tetap geran. Hanya tunggu masa sahaja ia ditukarkan kepada hakmilik muktamad.

7 ulasan:

  1. BOLEH TAK PAJAKAN MUKIM DITUKARKAN KPD GERAN MUKIM

    BalasPadam
  2. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    BalasPadam
  3. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com
    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman secepat mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  4. Negara::::::[Malaysia]
    Nama:::::[Merissa Ahmed]
    Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
    Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
    WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
    e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
    Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]


    Nama saya Merissa, seorang ibu kepada dua anak saya dari Malaysia dan saya telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun dan sehingga saat ini kesaksian ini saya masih berada di Malaysia. Salah satu masalah utama yang pernah saya hadapi dengan perniagaan saya ialah masalah kewangan dan pembiayaan semula dan ini menyebabkan saya mencari pinjaman dan akibatnya saya menjadi mangsa 2 pemberi pinjaman fiktif dan ini sebenarnya membuat saya trauma sampai tahap tertentu tetapi saya tidak pernah putus asa sehingga saya melalui blog dan juga media lain saya mempunyai peluang untuk menemui [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] pada awalnya saya berasa takut dan sangat skeptikal mengenainya, tetapi saya harus mengambil risiko satu kali yang akhirnya membawa kepada kebebasan kewangan saya. Saya benar-benar memohon pinjaman sebanyak [RM 450K] dalam masa 24 jam proses pembayaran berjaya dilakukan. Keseluruhan proses ini boleh dipercayai dengan jujur ​​dan boleh dipercayai, jadi jangan takut dengan pinjaman dalam talian hubungi [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] untuk mendapatkan pinjaman yang boleh dipercayai @ kadar faedah yang sangat rendah Anda boleh menghubungi mereka melalui alamat e-mel di bawah::
    [financialserviceauthority400@gmail.com]
    Atau jika anda ingin membuat lebih banyak pertanyaan, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: [merissaahmed11@gmail.com]


    Negara::::::[Malaysia]
    Nama:::::[Merissa Ahmed]
    Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
    Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
    WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
    e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
    Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]

    BalasPadam
  5. GET THE OPPORTUNITY YOU HAVE BEEN SEEKING FOR FROM THE BEST MALAYSIA DATING AGENCY. CONTACT US ON ..WHATSAPP +601126307211 for urgent hook up if you are good in Bed.Do you really need a rich sexy sugar mummy or sugar daddy?are you handsome or beautiful?are you sexually strong ? do you need a rich sugar daddy or mummy that can completely change your life with money and influence? so get the opportunity to meet sugar mummies and daddy from all works of life, Oil ladies, Directors, Gold dealers, Cash money lenders and sare holders who are willing to pay as much as Rm7,000 TO Rm8,500 per night and get the best exclusive VIP arrangement anywhere in MALAYSIA.We have some rich sugar mummies and sugar daddies who are urgently looking for young men and young ladies to spend their Money on. Contact our Administrative VIA WHATSAPP +601126307211 FOR INSTANT HOOK UP in Malaysia

    BalasPadam
  6. Welcome to Malaysia dating hook up the best place of meeting rich sugar mummy and daddy all over Malaysia..
    ARE YOU SEEKING FOR A WEALTHY SUGAR MUMMY/DADDY/LESBIANS/GAY/ IN ASIA? ANYONE INTERESTED SHOULD CONTACT US VIA WhatsApp: +60139873279 or EMAIL: malaysiasugarmummyhookupagency@gmail.com SUGAR MUMMY HOOKUP AGENCY IN MALAYSIA Any one interested should . The only true legitimate agency for people who are seeking for rich and wealthy sugar mummy/daddy/lesbian/gay in MALAYSIA, u can also have the opportunity to attend our sugar mummies parties and the executive ladies and men parties by contacting sugar mummy dating hookup agency in MALAYSIA, start calling now for hook up with one of our rich sugar mummy and sugar daddy from all walks of life, we cover all the states in MALAYSIA.Start calling now to get connected within 24 hours and make more money.
    Note:Applicants must be 18years and above and must possess a good personality. A night with your mummy is Rm7,000-Rm9000 when you are able to satisfy your mummy emotionally. CONTACT US VIA EMAIL: Malaysiasugarmummyhookupagency@gmail.com for urgent connection or CONTACT US VIA WhatsApp :+60139873279.

    BalasPadam